snabbguide A-Ö

Här samlar jag litet info om olika grejer, som kan vara bra att veta, speciellt om man är LCHF-nybörjare.
Använd gärna Google/Wikipedia för att ta reda på varför det är si eller så, vilket jag inte förklarar här. 😉
(jag har själv Googlat/Wikipediat, frågat i LCHF-forum om det jag skriver på den här sidan, noterat svaren jag har fått, men inte förklaringen. Upptäcker du minsta felaktighet här, så får du mer än gärna höra av dig till mig)

alkohol
Vill du dricka alkohol, så kolla in sockerhalten i drycken. Öl går nästan alltid bort om du skall vara noga. Det finns en del vinsorter och rena spritsorter som är OK. Det du skall kolla efter är att sockerhalten inte överstiger 3 gram/liter.

e-nummer
E-nummer låter ju inte alls kul och det finns en hel del. Men det vi verkligen inte vill ha är E621 (glutamat).
På min ladda hem-sida, finns en länk till en E-nummer guide att ladda hem i PDF-format.

GMO = Genmodifierade organismer
De vanligaste LCHF-livsmedelsprodukterna som genmodifierats är majs och raps. Det gör ingenting anser vissa och tuggar glatt i sig och en del äter det inte alls. Hur du gör, kan bara du bestämma.
Läs vad Naturskyddsföreningen skriver om GMO

hushållspapper
Det går åt litet mer hushållspapper sedan jag började med LCHF. Det är ju inte bra att spola ner för mycket fett i avloppet, så jag har börjat torka av de mest fettdrypande grejerna med hushållspapper.

kokosolja/kokosfett
Kokosolja och kokosfett är samma sak. Båda varianterna består av fett som har pressats ur kokosfruktkött.

I de flesta fall syftar kokosolja på produkten i sin flytande form medan kokosfett syftar på den i sin stelnade form. Skillnaden är alltså densamma som mellan vatten och is.
OBS! Det härdade kokosfettet som ligger i våra kyldiskar (silvrigt paket) är inte LCHF.

ketos
Ketos innebär att kroppen bryter ner ketoner till fett och går på väldigt hög fettförbränning.
Ketoner = nedbrytningsprodukt av fettsyror.

kolhydrater
En bra tumregel när man är ny på LCHF, är att produkten inte innehåller mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram.

kosttillskott
Äter du en varierad kost inom LCHF, så behöver du normalt inte ta några kosttillskott.
Äter du inte fisk och skaldjur, behöver du tillsätta Omega 3.

matfett
Smör, bregott (fullfeta eller den med havssalt), kokosfett/kokosolja, olivolja och rapsolja är bra val.
OBS! Det härdade kokosfettet som ligger i våra kyldiskar (silvrigt paket) är inte LCHF.

minimajs
Till skillnad mot vanlig majs, så är minimajs en helt OK produkt.
Tack och lov. Supergott.

nötter
I nötter är det bra fetter och näringsämnen. Men allt är inte guld som glimmar, jordnöten t ex, är ingen nöt utan en ärtväxt så den skall vi inte äta. Likaså får vi hoppa de supergoda cashew- och pistagenötterna då de innehåller ganska mycket kolhydrater.
Nötter som är bra är; hasselnötter, macadamianötter, paranötter, pekannötter och sötmandel.

palmolja
Undvik palmolja (finns litet överallt, kolla innehållsförteckningarna). Utvinningen av palmolja förstör regnskogarna och även den certifierade är ifrågasatt av bl a Greenpeace.

salt
Glöm inte att salta maten! När vi äter LCHF så har vi ju valt bort redan färdigsaltade färdig-produkter. Nu är det upp till dig själv att salta. Får du saltbrist, så ta ett stort glas vatten utblandat med en tesked salt och drick.
Om dina besvär har förbättrats kraftigt eller försvunnit inom 15-30 minuter så berodde de på salt- och/eller vätskebrist.
Främsta symptomerna på saltbrist är: huvudvärk, yrsel och trötthet.

toalettpapper
Min utgift för toapapper har verkligen rasat, kan jag säga utan att skämmas. Det trycker inte på lika ofta som förr, om man säger så.

vitaminer
Normalt behöver du inte ta några vitaminer när du lever LCHF. D-vitaminer kan dock vara en bra idé under vinterhalvåret.
Vilken dos skall man ha på D-vitaminerna?
C-vitaminer kan vara bra att tillsätta ditt vatten om du äggfastar, då ägg innehåller i stort sett allt vi behöver, förutom just C-vitaminer.

ägg
Ägg innehåller allt du behöver (utom C-vitamin) i en liten smart förpackning.

Annonser