bryta lång vattenfasta – hur jag gjorde

OBS! Hur jag valde att bryta min vattenfasta är mitt sätt att göra det på. Jag har Googlat som en galning på vad man bör äta, hur man skall äta ( t ex hur många dagar) och frågat, framförallt i olika Facebook-grupper som handlar om fasta, både svenska och från USA och så tänkte jag litet (jobbigt) och på det sättet kom jag fram till mitt val.
(Just USA-grupperna på FB, där fastar de järnet, mer än en månad verkar inte vara ovanligt.)
En del menar att man skall starta med endast hemmagjord benbuljong (inget för mig, pallar inte fixa) någon säger bara grönsaker och ja jag vet inte, det finns hur mycket förslag, tips och råd som helst. 😕
Som vanligt med mig, så suger jag bara åt mig av det jag tror på och så går jag efter det.

Efter en så lång vattenfasta som jag gjorde (591 timmar) så skall man börja litet smått och successivt öka på maten, jag räknade med att det skulle ta mellan sju och tio dagar att ”komma tillbaka”.
Jag var sjukt sugen på att äta något, att inte äta på 24 dagar är väldigt, väldigt trist mellan varven.

Under den här ”vänjningsperioden” bestämde jag mig för att inte gå all in på LCHF, därför började jag med en soppa gjord på potatis, morötter och palsternacka (smör, gurkmeja, grönsaksfond och vatten) toppade med pyttelitet riven ost samt persilja.
Hallegullan så gott det var! Absolut den godaste soppan jag har ätit. Någonsin. ❤ 😉

Jag fortsatte med mina blodtryckstabletter (tas på morgonen) och mitt magnesium som jag tar någon timme innan läggdags.

Dag 1.
En mugg soppa 2½-3 dl mitt på dagen. Orkade inte få i mig något mer den dagen så jag var mätt, nöjd, glad och tacksam. 😉

Dag 2.
Här var det litet annorlunda. Sjukt hungrig. Så det blev fyra muggar (!) soppa varvat med två små skålar rysk yoghurt med rivna hasselnötter och en med avocadobitar under dagen/kvällen.

Dag 3.
Två muggar soppa, en rysk yoghurt med riven hasselnöt och på kvällen en portion med två ångkokta laxbitar där jag hällde den sista muggen soppan över samt litet ost.
Åt litet ost några timmar efter fiskmiddagen.
Tror jag börjar komma på banan igen. 😎

Dag 4.
Frulle: Rysk yoghurt & rivna hasselnötter.
Lunch 1) Ett paket bacon.
Lunch 2) Två ägg (äggröra med pyttelitet ost i) i micron.
Middag: Rostbiff och potatissallad.
Kväll: Några ostskivor.

Börjar känna av en muntorrhet vilket jag aldrig varit med om tidigare.

Dag 5.
Muntorrheten fortsätter, litet då och då under dagen. Jag dricker vatten och tar saltshots för att få tillbaka saliven, hjälper inte.
Jag dricker vatten utan att ta saltshot, hjälper inte.
Under hela dagen:
Youghurt med rivna hasselnötter, rostbiff och potatisssallad, ost.

Förberedde för en kyckling- och bacongryta för de sista två dagarna.

Dag 6 och dag 7, dag sju får även bli min sista dag på denna brytningsperiod, då jag känner mig OK, allt verkar funka precis som vanligt igen. Jag mår bra helt enkelt.
Litet yoghurt med riven hasselnöt samt en eller två portioner med grytan.
Litet ost på kvällen. En kaffe med grädde dag sex.

Började återigen med potatismjöl utrört i kallt vatten precis innan sängdags, vilket är helt OK inom LCHF så länge potatismjölet inte blir uppvärmt.

Jag har även under de senaste dagarna fått i mig en påse fläsksvålar. Så jäkla gott, så länge man inte stöter på den där skithårda bitarna.

Dag sju har även muntorrheten försvunnit i stort sett helt. Fattar inte var den kom från? Istället vaknade jag med två svullna ben. Inget jag sätter i samband med brytningen, då detta händer mig titt som tätt tyvärr.
Att samla på mig vatten nu är ju inte precis rätt tillfälle med tanke på att sluvägvägningen skall göras, men sån’t är livet. Aldrig får man vara riktigt glad. 😉

Så gick min brytningsperiod till och jag tänkte ju inte ”LCHF” som kommer att vara bas i min framtida kosthållning (fast egentligen var det ju bara potatisen som inte var helt OK).

Och så detta med toabesök och #2.
Natten till dag tre börjar även tarmen säga sitt. Men det var lugnt. Var litet orolig för hur det skulle komma igång igen. Ni som fött barn vet säkert vad jag menar. 😉
Det har sedan funkat hur bra som helst.

Nu börjar det riktiga jobbet. Att försöka leva väl: äta och må bra i kropp, själ och skalle. För denna resa gör jag som jag skrivit tidigare, INTE om. Vattenfasta i framtiden är max tio dagar för min del.
Och jag kommer noga tänka på vad jag äter, annars är det ju som att kasta all denna tid till att fasta, rakt ner i sjön och det vill jag verkligen inte.

Total viktnedgång på vattenfasta 24d & 15h = minus 15,8 kilo.
Total viktuppgång under min brytning: +9,6 kg
Summa på dessa 31 dagar (vattanfastan och brytningsdagarna): minus 6,2 kg

Fridens liljor. Och du, tänk på vad du äter. ❤

/Helene 2019 06 11

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s