LCHF-nötter

Nötter är gott. Men ät med måtta, kolhydraterna springer fort iväg.
Här har jag gjort en dump på vad 100 gram olika LCHF-nötter innehåller.  Observera att jordnöten inte är med, på grund av att den är en baljväxt och därmed inte LCHF. Cashew- och pistagenöten är inte heller med, på grund av alldeles för högt kh-värde för LCHF.

nuts_001

valnöt
Högt innehåll av omega-6 och bör därför ätas med försiktighet, då omega-6 tros kunna öka risken för negativa hjärt- och kärlförändringar.

pekannöt
Väldigt högt innehåll av antioxidanter och fibrer.

sötmandel
Högt innehåll av protein, magnesium och järn.

hasselnöt
Högt innehåll av E-vitamin och beta-sitosterol som verkar kolesterolsänkande.

kokosnöt
Innehåller mättade fettsyror, men av en typ som inte lagras i kroppen utan som används direkt som energi.

macadamianöt
Den fetaste nöten, innehåller omega-7 vilket har en förmåga att reparera huden och hjälpa torra och sköra slemhinnor att återfå sin fuktighet. Världens dyraste nöt!

paranöt
Väldigt högt innehåll av selen och kostfibrer. Nöten med minst kolhydrater.

nötinfon hämtad från Google

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s